Regler / Rules
Rules in English under
Hviletidsbestemmelser Bergebyløpet 350
Obligatorisk hviletid for Bergebyløpet er 12 timer. tidsutligningen skal tas ut på sjekkpunkt Nyborg 2
Hviletidsbestemmelser Bergebyløpet 240
Obligatorisk hviletid for Bergebyløpet 240 – begge klasser - er 9 timer. tidsutligningen skal tas ut på sjekkpunkt Nyborg 2.
Hviletidsbestemmelser Bergebyløpet 110
Obligatorisk hviletid for Bergebyløpet 110 og Bergebyløpet junior er 4 timer pluss tidsutligningen.
Regler sjekkpunkt Nyborg
Kjører har tilgang til vann, halm, og har anledning til å motta hjelp fra handler (se eget punkt om handlertillatelser). Kjører kan også benytte seg av egne liggeunderlag til hundene.
TD/arrangør skal kontaktes og eventuell godkjenne om utstyr kan suppleres/erstattes på depot- og handlerfrie sjekkpunkter. Kjører er selv ansvarlig for å ha kontakt med spannet sitt, og er selv ansvarlig for at hundene til enhver tid oppholder seg på anvist hvileplass.
Veterinærens fullmakter
Løpsveterinæren har lov til å undersøke hunder på alle sjekkpunkter, og til alle tidspunkter, om veterinæren ønsker dette.
Handlertillatelser på alle sjekkpunkt
1 (en) handler har lov å hjelpe spannet inn til, og ut fra, anvist oppstallings-område på sjekkpunkt. Handleren har anledning til å bære fram depotsekker, høy og vann til der hundespannet hviler. I tillegg har handleren lov til å hjelpe kjører med alle sjekkpunktoppgavene, inkludert stell av hund. Kjører er pliktig til å være tilstede, og skal selv delta i hundestellet på de bemannede sjekkpunktene. Kjører skal være den siste som forlater spannet etter at man er ferdig med hundestellet. Handleren skal forlate oppstallingsområdet sammen med kjøreren når hundestellet er ferdig, og har IKKE lov til å befinne seg inne på oppstallingsområdet eller gå tilbake til hundene mens hundene hviler. Hvis hundene har behov for ytterligere forpleining i løpet av hviletiden, er det kun kjører selv som har lov til å gå ut til hundene. Handleren har imidlertid lov til å gå ut til spannet SAMMEN MED kjører og hjelpe kjører med sjekkpunktoppgavene inkludert stell av hund før avreise. Handlere har IKKE lov til å lage ferdig hundemat og tilby varmt vann ferdig i kjølebager eller tilsvarende. All hundemat skal lages ute der hvor hundene hviler, og ved hjelp av fôrkoker og annet nødvendig utstyr til matlagingen som ligger i sleden.
Følgebiler
Kjørere som har følgebiler med seg (bobiler og tilsvarende) skal rette seg etter instrukser fra arrangør på sjekkpunkter. Følgebilene vil bli anvist til faste plasser.
Hundehvil
Hundene skal hvile på halm. Kjører kan dessuten medbringe liggeunderlag som isolerer. Det er ikke lov å ta med halm ut i løypa. Det er ikke tillatt å la hunder hvile på hundekasse/bil under pausene. Hunder skal hvile på forsvarlig nakkelinewire. Spannet skal være tilstrekkelig sikret foran lederhundene ved bruk av et velfungerende frontanker.
Smitteforebygging
Hvis kjører før ankomst til sjekkpunkt mistenker at spannet har noen form for smittsom sykdom, skal dette meldes i fra ved signering inn til sjekkpunkt. Kjører vil da bli henvist til egen oppstallingsplass for observasjon, og er fortsatt med i konkurransen.
Publikum
Publikum har ikke lov til å gå over sperrelinjene på sjekkpunktene, og kan heller ikke hjelpe kjører uten særskilt tillatelse fra arrangør.
Drop av hunder
Det er tillatt å droppe hunder på sjekkpunkt Nyborg. Handlere eller andre forespurte skal umiddelbart ta vare på hunder som droppes ut av løpet. Handlere eller andre forespurte har ansvar for at hunder som tas ut blir tatt forsvarlig vare på.
Plassering av hundespann
Sjekkpunkter som benyttes flere ganger av samme kjører skal ligge på samme hvileplass. Det vil enten bli satt opp merkeskilt eller vil kjører vil bli anvist av arrangør på disse sjekkpunktene.
Signering inn- og ut av sjekkpunktene
Kjører skal signere inn- og ut av hvert sjekkpunkt, og er selv ansvarlig for at dette blir gjort. Kjørere som ikke har signert vil av juryen bli vurdert diskvalifisert fra løpet.
Rydding av sjekkpunkter
Handlere/kjørere har ansvar for at all halm skal rakes vekk på sjekkpunktene. Arrangør legger ut tilgang på river og søppelposer til dette. Alt utstyr og søppel som tilhører teamene skal fjernes fra liggeplass/sjekkpunkt.
Forholdet til øvrige regelverk
Bergebyløpet er terminfestet, og forholder seg til gjeldende lover og reglement fastsatt av Norges hundekjørerforbund. Mer om dette her: https://www.sleddog.no/hundehold/retningslinjer-og-regelverk/ Kjører er selv ansvarlig for å ha lest og forstått reglementene.
Forholdet til antidoping
Bergebyløpet forholder seg til IFSS antidopingregler for hund, og øvrige bestemmelser knyttet til forbudslister. Kjører er selv ansvarlig for at disse listene etterleves. Mer om antidoping her: https://www.sleddog.no/om-forbundet/antidoping/
Jury
Det vil bli opprettet en jury bestående av teknisk delegert (TD), rennleder, en fra arrangøren samt et fjerde medlem pluss varamedlem. Klagegebyret er NOK 100,-.
Skistaver
Det er ikke lov med skistaver i noen av klassene.
Lufteluke i sledetrekk
Sledetrekket skal ha ventilering på minimum 600 cm2. Åpningen kan være formet som en stor, eller flere mindre åpninger.
Sledebytte
Det tillates sledebytter i alle klasser. Det skal byttes tom slede mot tom slede. Alle sledebytter skal godkjennes av TD.
Spannstørrelse
Bergebyløpet 350 inntil 16 hunder. Maks 16 hunder, og minimum 9 hunder ut fra start. Minimum 6 hunder til mål.
Bergebyløpet 240 8-spann: Inntil 8 hunder ut fra start, og minimum 5 hunder til mål. Minimum 6 hunder ut fra start.
Bergebyløpet 110: Inntil 8 hunder ut fra start, og minimum 5 hunder til mål. Minimum 6 hunder ut fra start.
Bergebyløpet 110 junior: 5 eller 6 hunder ut fra start, og minimum 4 hunder til mål.
Obligatorisk utstyr i sleden Bergebyløpet - alle klasser
- Funksjonell GPS med kart og innlagt løype + ekstra batterier medbrakt
- Funksjonell snøspade
- Ekstrem vintersovepose som tåler minimum -30C.
- Liggeunderlag
- Ekstremvindsekk
.Eller alternativt til ekstremvindsekk: Telt og vanlig vind sekk. - Vannkoker og fôrskåler
- ½ liter rødsprit
- Søppelsekk
- Ekstra vinterklær (inner- og ytterklær av lang type og vintersko)
- Førstehjelpsutstyr
- Hodelykt og batteri pluss reserve
- Øks eller storkniv
- 4 sokker pr hund (kan være på hundene)
- Fyrstikker
- Lysstav eller signalpenn (på kjører)
- Skuterbriller
- Tau for å feste seg fast i sleden
- Nødmat til kjører for 24 timer (minimum 500 gram)
- Reservefor til hunder: 0,5 kg pr hund
- Reservefôr og nødmat medbringes uåpnet til mål. Dersom reservefôr til hund og kjører blir brukt underveis, skal det re-suppleres på første sjekkpunkt. Nødfôr er ikke beregnet for hunder som blir satt igjen på sjekkpunkter. Kjører skal ha nok mat med seg utenom reservematen for å klare seg mellom sjekkpunktene.
- Søppelsekk
- Snack til hundene
- Mat til kjører
NB! Kjører må selv forsegle nødfôret, og sørge for at det er veid i henhold til kravet. Nødfôret må være pakket så godt at den tåler transporten i sleden. Nødfôr blir veid ved stikkprøvekontroller ved de ulike sjekkpunktene eller ved start.
NB! Obligatorisk utstyr skal til enhver tid befinne seg i sleden og er ment som et absolutt minimum. Ødelagt utstyr kan erstattes underveis. Kjører er for øvrig selv ansvarlig for å avgjøre hva som trenges av overlevelsesutstyr, og er selv ansvarlig for å avgjøre hva som trenges av ekstra utstyr og ekstra mat til de ubemannede sjekkpunktene.
NB! TD vil ved målgang kunne kontrollere at kjørere har gjennomført de obligatoriske veterinærsjekkene underveis, og at veterinærsjekken er skriftliggjort i henhold til løpsbestemmelsene. Er ikke disse veterinærsjekkene gjennomført, vil løperen bli vurdert diskvalifisert fra løpet.
ANDRE FORHOLD
Vaksinasjonskort
Alle hunder som skal delta på arrangementer i regi av NHF skal være vaksinert mot valpesyke, parvovirus og smittsom leverbetennelse (Hepatitt). Disse vaksinasjonene skal ikke være eldre enn 3 år på løpets første dag. Gyldig vaksinasjonskort skal medbringes, og forevises løpsarrangør for kontroll innen to timer før løpsstart.
Chiplister
Alle hunder som deltar skal være chipsmerket. Chipliste med navn på hund skal fylles ut og innleveres sekretariatet. Vaksinasjonskort med chipnummer skal medbringes av handlere under løpet, og skal vises frem dersom arrangør krever det.
Egenerklæring
Skal fylles ut og innleveres sekretariatet.
Startkontingent
Ingen kjørere får starte løpet uten at startkontingenten er betalt på forhånd. Vi betaler tilbake hele startkontingenten om du melder deg av senest 23. januar 2025. Ved avmelding etter 23. januar beholder arrangøren startkontingenten.
Lisens
Kjører må ha ordnet med gyldig startlisens, og forevises sekretariatet. For info om lisensbetaling,
se: https://www.sleddog.no/om-forbundet/lisenser/. Det er mulig å få kjøpt engangslisens ved registrering i sekretariatet.
Premiering
Bergebyløpet N70 arbeider fortløpende fram mot løpsstart med sponsorinntekter, og vi vil kunne tilby et rikelig premiebord. Hvis økonomien tillater det vil det bli satt opp pengepremier i alle klasser. Arrangør kommer tilbake med mer info om premiering.
Mattilsynet
Mattilsynet har ansvaret for kontroll av levende dyr som føres inn til Norge, og det er viktig at dyr som reiser over landegrenser ikke fører med seg smittsomme sykdommer. Utenlandske deltakere, og øvrige deltakere som reiser gjennom andre land til Bergebyløpet er selv ansvarlig for at disse bestemmelsene og andre bestemmelser gitt Mattilsynets standarder etterleves og følges. Hvis Mattilsynet trenges å varsles under selve løpet, skal følgende tlf. nummer benyttes: 22 40 00 00.
Død hund
Hvis en hund dør i sporet skal den fraktes til det første neste sjekkpunktet, eller til det sist passerte sjekkpunktet. Hunden skal fraktes i sleden og være tildekket ved ankomst til sjekkpunktet.
Begrensninger i antall kjørere
Hvis stor påmelding vil det bli satt tak på antall deltakere. Arrangøren vil eventuelt komme tilbake med særskilt informasjon om dette.
Bytte av klasser
Det er lov til å foreta klassebytte.
Oversettelsen av reglement fra norsk til engelsk
Det er den norske utgaven av løpsreglementet som er offisielt gjeldende.
Avslutning av løpet
Arrangementet avsluttes formelt kl. 12.00 søndag 12. februar. Ingen spann får kjøre ut fra noen sjekkpunkt etter dette tidspunktet. Deltakere som fortsatt er i sporet etter søndag kl. 12.00 kjører til neste sjekkpunkt og skal avslutte løpet der. Deltakere som er på vei til mål etter å ha forlatt siste sjekkpunkt vil ved målgang få godkjent løpet.
Endringer
Arrangøren tar forbehold om eventuelle endringer i regelverket og programmet.
Kontaktperson Bergebyløpet N70 2025
Dag Broch, leder arbeidsutvalg, tlf: +47 988 99 665, mail: post@n70.no
Roger Person, orakel, tlf: +47 94295064,
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Layover rules for BL 350
The mandatory layover for BL 350 is 12 hours, the time adjustment has to be taken at checkpoint Nyborgmoen 2.
Layover rules for BL 240
The mandatory layover for BL 240 is 9 hours, the time adjustment has to be taken at checkpoint Nyborgmoen 2.
Layover rules for BL 110 (8 dogs class and junior)
The mandatory layover for BL 110 is 4 hours included time adjustment.
Veterinary checks
The veterinarians are allowed free access to check dogs at all checkpoints, and can, at any time, perform extra checks of dogs if they feel it is necessary.
Involvement of handlers at checkpoints
One handler is allowed to lead a dog team to the appointed resting place at the checkpoint, and to help the team out from the checkpoint. The handler may move the drop bags and other
equipment to where the team is resting. In addition, the handler is allowed to help the musher
with all checkpoint routines, including care of dogs. The musher must, however, be present and take part in the care of the dogs at manned checkpoints. The handler and musher must leave the checkpoint once the dogs have been cared for. The musher is to be the last person to leave the team and the checkpoint area. The handler is not allowed to be within the area of the checkpoint, nor to return to the dogs while they are resting. If the dogs must receive attention during the rest period, only the musher is allowed to return to the team. Before departure from the checkpoint, the handler may go the team, together with the musher, and may then assist with all routines associated with preparing the dogs for departure, including helping the team out of the checkpoint. The handler is NOT allowed to have dog food ready-prepared in, for example, a cooler. All dog food must be prepared within the area of the checkpoint, where the dogs are resting, and with the use of the water cooker and other essential equipment that is already in the sled.
Dog cars
Musher with different type of dog resting cars (motorhomes etc) will be placed at permanent places at the checkpoints. The organizer will give all the directions.
Dog rest
The dogs shall rest on straw or hay, otherwise insulated sleeping mats that are carried in the sled. It is not allowed to transport straw or hay further along the trail, but it is allowed to carry sleeping mats. Dogs are not allowed to rest either in dog trailers or vehicles. All dogs must be secured by necklines. Each team must be secured by use of a snow anchor or similar, in front of the lead dogs.
Spread of infection
If a musher suspects that dogs in the team have a risk of infections that can be spread, the
musher is to report this on arrival at the checkpoint. The musher will then be led to an area
away from other teams, to allow the team to be kept under observation and to continue in the
race.
Public
Members of the public may not cross the line into checkpoints, and are not allowed to help any musher without special dispensation from the race arrangers.
Dropped dogs
It is possible to drop dogs at all checkpoints. Handlers or others who are asked must
immediately take care of dogs that are dropped at manned checkpoints. At unmanned
checkpoints, either handlers or others must make sure that dropped dogs are also taken care of. The musher is not to leave a checkpoint before the dropped dogs are secured and cared for. No musher may continue down the race trail before a handler or other person has physically taken responsibility for any dropped dogs at unmanned checkpoints. The record of dropped dogs must be delivered to the race arrangers upon finishing the race.
Placing of teams at checkpoints
At checkpoints used several times by the same musher, both the musher and dog team must rest
at the same place. It is also hoped that the same straw can be used several times, where
possible. This is to prevent the spread of infection, to use less straw, and to make things easier
for the whole race support team. Such checkpoints will be clearly marked.
Signing in and out of checkpoints
Due to the corona the musher will not sign in and out of each checkpoint. The musher must confirm the time in and out of checkpoint in consultation with the timer person.
Clearing of manned checkpoints
Handlers and mushers are both responsible for clearing away the straw from the manned
checkpoints. The arrangers will provide rakes and rubbish sacks for this purpose. All equipment
and rubbish from the team much be removed from the resting place and checkpoint.
Jury
The jury will consist of the race leader, the race referee, one from the organizer, a fourth member and one reserve member. Each issue to be discussed by the jury will cost NOK 100,-.
Ski poles
It is not permitted to use ski poles in any classes.
Sled cover air ventilation
The sled cover must have air ventilation for dogs in the sled. Minimum 600 cm2. The opening can be shaped like a large, or several smaller openings.
Sled changes
It is allowed to change sleds in all the classes. A sled must be empty before it is exchanged for another empty sled. It is only allowed to change sled at checkpoints.
Size of teams
Bergebyløpet 240 (open): Maximum 16 dogs at the start and a minimum of 6 dogs at the finish. Not less than 9 dogs at the start.
Bergebyløpet 240 (8 dogs): 8 dogs at the start and a minimum of 5 dogs at the finish. Not less than 6 dogs at the start.
Bergebyløpet 110 (8 dogs): 8 dogs at the start and a minimum of 5 dogs at the finish. Not less than 6 dogs at the start.
Bergebyløpet 110 (junior): 5 or 6 dogs at the start, and minimum of 4 dogs at the finish.
Mandatory equipment in the sled :
- Compass and. Maps are available for free at the mushers meeting.
- Working GPS with the competition- track
- Snowspade
- Extreme winter sleeping bag with a rating of at least -30C.
- Sleeping mat
- Extreme windproof survival bag or an alternative to an extreme windproof survival bag: a tent and normal windproof bag.
- Water cooker and food bowls
- ½ litre red spirit
- Garbage bag
- Extra winter clothing (inner and outer clothing, full length, plus winter footwear)
- First aid kit
- Headtorch and batteries, plus reserve
- Axe or long knife
- 4 booties per dog (can be on the dogs)
- Matches
- Light stick or signal flare (carried on musher)
- Ski goggles
- Rope/line to secure the musher to the sled
- Emergency rations for the musher for 24 hours
- Reserve food for dogs: 0.5 kg per dog
NB! This food must travel unopened to the finish line. If the reserve food has been used during the race, it must be replaced at the first checkpoint. Reserve food is not meant to be used for dogs that are taken out of the race. The musher must have enough food for the dogs between unmanned checkpoints, without having to use the reserve food.
NB! Mandatory equipment must always remain in the sled. The list is meant as an absolute minumum. Damaged equipment can be replaced during the race. The musher is themself responsible for deciding what is necessary as survival equipment, and is also responsible for deciding upon what extra equipment and food is required at the unmanned checkpoints.
NB! At the finish, the TD will check that the mushers have completed the mandatory veterinary checks during the race, and that the veterinary checks have been written in compliance with the race rules. If these veterinary checks are not complete, a musher may be disqualified from the race.
OTHER CONDITIONS
Vaccinations
All dogs that are to take part in races organised by the Norwegian Sled Dog Federation must be vaccinated against sudden puppy illness, parvovirus and hepatitis. These vaccinations must be no older than 3 years old on the first day of the race. Current vaccination cards must be shown to the race arrangers within two hours of the start of the race.
Chip lists
All participating dogs must be chipped. A list of dogs for the team must be delivered at the starting line. Vaccination cards with chip numbers for each dog must be carried by the handler during the race, and must be shown to the arrangers on demand.
Self-declaration
Must be completed and delivered at the starting line.
Entrance fee
No musher will be allowed to start the race until it can be proved that the entrance fee has been paid. If you cancel before January 23rd we will pay you back your entrance-fee. If you cancel after January 23rd, we will keep the entrance-fee.
Prizes:
Bergebyløpet will work until the race start to secure sponsors for the race, and will offer a range
of prizes in excess of the guaranteed minimum prizes. All mushers who complete the race will
receive a prize.
Bergebyløpet premium table:
Bergebyløpet is working with the premium table all the time towards the race start. If the economy allows will it be cash prizes for all the classes.
Other rules and regulations
Bergebyløpet is a race on the main race calendar, and follows the current rules and regulations
for the Norwegian Sled Dog Federation. More information can be found here: http://
www.sleddog.no/omforbundet/Sider/Lover.aspx
The musher is themself responsible for having read and understood the regulations.
Anti-doping regulations
Bergebyløpet follows the IFSS anti-doping regulations for dogs, as well as the regulations for
banned substances. Mushers are themselves responsible for following the regulations concerning
banned substances. More details can be found at: http://www.sleddog.no/omforbundet/Sider/
Norwegian Food Safety Authority
The Norwegian Food Safery Authority (Mattilsynet) is the control authority for all live animals
that are brought in to Norway. It is important that animals that are brought over the borders do
not travel with infectious diseases. Foreign mushers, plus Norwegian mushers travelling through
other countries to the Bergeby race are themselves responsible for complying with Mattilsynet’s
rules and regulations. More about these can be found here: http://www.mattilsynet.no/
dyr_og_dyrehold/ If Mattilsynet needs to be contacted during the race, the number to use is:
+47 22 40 00 00.
Dead dog
If a dog dies on the trail, it must be transported either to the next checkpoint or to the previous
checkpoint. The dog must be placed in a refuse sack and transported in the sled. The dog must
be covered over on arrival at a checkpoint.
Restrictions on the number of teams
If large numbers of teams enter the race, it may be necessary to set a limit on the number of
teams. The arranger will provide due warning and information if this is the case.
Change of class
It is possible to change race class.
About the English translation race rules
It is the Norwegian race rules that is official for the race.
End of the arrangement
The race arrangement will formally end at 12.00 on Sunday 12rd february. No teams are permitted
to leave checkpoints after this time. Teams that are still out on the trail may continue to the
next checkpoint and finish there. Teams that are already beyond the last checkpoint and are
therefore on their way to the finish will have their result approved.
Changes
The race arrangers reserve the right to make changes to the programme/race rules.
Points of Contact for Bergebyløpet N70 2023
Dag Broch (leader): tel: + 47 988 99 665, mail: post@n70.no
Roger Person, oracle tel: +47 942 95 064,